شنبه، 8 اردیبهشت 1403

 زمان؛ عاملی مهم در درمان تشنج و حفظ عملکرد مغزی است

 زمان؛ عاملی مهم در درمان تشنج و حفظ عملکرد مغزی است
فوق تخصص مغز و اعصاب و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: زمان در حفظ عملکرد مغز بسیار با اهمیت بوده و در تشنج های طولانی لازم است اقدامات درمانی به سرعت شروع و در زمان مناسب حمله تشنجی قطع شود.

دکتر نیره اکبری در حاشیه همایش علمی کاربردی تازه های پزشکی که توسط معاونت آموزشی سازمان نظام پزشکی کشور در مرکز همایش‌های بین المللی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، در گفتگو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی اظهار کرد: پاتوفیزیولوژی تشنج، فعالیت غیر طبیعی نورون ها و عدم توانایی مکانیسم های مهاری است، که منجر به بروز  علایم و نشانه های نورولوژیک می شوند.

وی در بیان اهمیت درمان زودرس تشنج گفت: با توجه به آسیب های غیر قابل برگشت سلول های مغزی در تشنج های طولانی، لازم است اقدامات درمانی به سرعت شروع  و در زمان مناسب، حمله  تشنجی قطع شود و به همین دلیل  تشنج نوع استاتوس اپیلپتیکوس جز اورژانس های بیماری های مغز و اعصاب است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد : هر ساله گاید لاین های بین المللی توسط ILAE در جهت بهبود مدیریت و پروگنوز نهایی این بیماران منتشر می شود و در کشور ما نیز دستور العمل ها به روز شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

اکبری خاطرنشان کرد: طبق آخرین مطالعات باید  دارو با دوز مناسب و در زمان مطلوب تجویز شده تا آسیب ها کمتر شود.

وی یاد آور شد: لازم است هم زمان حین درمان تشنج، دقت کافی برای تعیین اتیولوژی وجود داشته باشد و علل تهدید کننده حیات مثل حوادث عروقی، خونریزی مغزی، تروما، مننژیت، انسفالیت و مسمومیت ها هر چه سریع تر به صورت اختصاصی  مدیریت شوند.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.